서울시 내부순환도로 교면포장 형식에 따른 소음특성 연구

서울시 내부순환도로 교면포장 형식에 따른 소음특성 연구

Study on the Noise Characteristics of Bridge Deck Pavements in Seoul Inner Ring Road

저자 이상염, 진정훈, 문성호, 문학룡학술지정보한국도로학회 논문집 KCI
발행정보 한국도로학회 2012년
자료제공처 국회도서관 KISTI 한국연구재단
주제분야 공학 >  토목공학 ,  공학 >  도로/철도공학

초록
타이어와 포장노면과의 마찰음을 측정하기 위해서 기존 연구를 통해 신뢰성 및 일관성이 검증된 NCPX(Noble Close Proximity) 방법을 이용하여 다양한 교면포장형식에 대해 소음측정을 실시하였다. 또한 이번에 실시한 측정은 표면 마이크로폰을 이용하였다. 서울시 내부순환도로의 교면포장 일부 구간을 대상으로 포장형식에 따라서 소음측정을 하였으며, 4개의 교면포장형식에 대한 소음특성을 평가하는데 적절한 실험법임을 알 수 있었다. 시험결과 소음관점에서 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 본 측정을 통해 교면포장 표면조건 및 주행속도에 따라 타이어와 포장노면과의 마찰음이 다르게 나타남을 알 수 있었다. 그리고 1/3 옥타브 밴드 해석을 실시한 결과에 있어 교면포장의 종류에 따라 시공전후로 소음특성이 다른 것을 알 수 있었다.

A measuring technique for tire-pavement interaction noise that uses a proposed noble close proximity(NCPX) method, which has been proofed in terms of the reliability and consistency of interaction noise measurement through several researches, equipped with surface microphones has been adopted in order to perform bridge deck pavement noise evaluations on four different pavement surfaces. Through field testing measurement of bridge deck pavement in Seoul inner ring road, the appropriate noise-measuring procedures have been used for evaluating the noise characteristics of four different surfaces. Measuring results show that tire-pavement noise levels vary depending on the surface types and vehicle speeds. Furthermore, the different characteristics of tire-pavement interaction noise can be found before and after the new surface construction of bridge deck pavements in terms of the 1/3 octave band analysis of vehicle speed.













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