저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향

저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향
Development Scheme of a Land-Use Transport Model for Korea's Large Cities toward a Low-Carbon-Energy-Saving City
저자 이승일
소속 서울시립대학교
학술지정보 대한국토계획학회지 KCI
발행정보 대한국토·도시계획학회 2010년
자료제공처 국회도서관 국립중앙도서관 건축도시연구정보센터 한국연구재단
주제분야 공학 >  건축공학

<초록>
Due to the global warming, a low-carbon-energy-saving city has become a new urban development paradigm. Land-use transport model is also gaining the interest of urban planers since it is able to simulate the long-term effects of low-carbon urban policies. This paper aimed to provide a scheme to develope a land-use transport model for Korea"s large cities, which would be a low-carbon-energy-saving city. First of all, the domestic researches on the model were examined to understand our own state. On the other hand, the foreign researches assessing operational models with respect to all modeling aspects were investigated with classification of the period to find out the relationship between the change of model development purpose and that of urban development paradigm This resulted in setting some important guidelines to build an applicable model for the cities with very poor experiences in model.
 Due to the global warming, a low-carbon-energy-saving city has become a new urban development paradigm. Land-use transport model is also gaining the interest of urban planers since it is able to simulate the long-term effects of low-carbon urban policies. This paper aimed to provide a scheme to develope a land-use transport model for Korea's large cities, which would be a low-carbon-energy-saving city. First of all, the domestic researches on the model were examined to understand our own state. On the other hand, the foreign researches assessing operational models with respect to all modeling aspects were investigated with classification of the period to find out the relationship between the change of model development purpose and that of urban development paradigm. This resulted in setting some important guidelines to build an applicable model for the cities with very poor experiences in model.



<목차>
저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향 / 이승일 1
Abstract 1
I. 서론 1
II. 선행연구 고찰과 연구 틀 설정 3
1. 국내 선행연구 고찰 3
2. 국외 선행연구 고찰 4
3. 소결: 연구 틀 설정 6
III. 토지이용-교통모델의 발전사 6
1. 1973년 이전 6
2. 1973년 이후 1994년 이전 7
3. 1994년 이후 8
IV. 사례 가동모델의 평가 9
1. 사례 가동모델의 선정 9
2. 사례 가동모델의 개요 10
3. 사례 가동모델의 비교 12
V. 우리나라 대도시 모델 개발방향 12
1. 우리나라 대도시의 발전특성 12
2. 토지이용-교통모델 개발방향 13
VI. 결론 14
인용문헌 16









저희 (주)한국녹색인증원은 '지속가능한 저탄소 녹색건축인증 기술연구소'의 전문기업으로 설립되어, 빠른 제도 변화와 변모하는 건설환경에 이바지하고자 합니다. (주))한국녹색인증원은 건축, 도시, 생태분야가 녹색건축물에 접목될 수 있도록 적절한 요소분석을 통해 에너지 절감형 건축, 자생적 생태환경, 온열환경, 빛환경의 면밀한 조사와 연구로 고객의 삶의 질 향상 및 더 나아가 인류의 존속성에 그 목적을 두고 있습니다. 한국녹색인증원은 친환경컨설팅 전문업체로 주택성능등급, 그린홈, 에너지소비총량제, 에너지성능지표검토서, 건물에너지효율등급, 장수명주택

댓글

이 블로그의 인기 게시물

해상풍력 발전용량 설계에 관한 연구 : 전남사례를 중심으로

화재의 예방 및 안전관리에 관한 법률 시행규칙[시행 2022. 12. 1.]

발전소주변지역 지원에 관한 법률 시행령[시행 2023. 1. 12.]