학교건축에서의 친환경 기술요소 적용에 관한 연구



학교건축에서의 친환경 기술요소 적용에 관한 연구

study on the green building technologies of educational facilities
저자 박임호
소속 청주대학교, 청주대학교, 청주대학교, 청주대학교
학술지정보 한국농촌건축학회논문집 KCI
발행정보 한국농촌건축학회 2012년
자료제공처 국립중앙도서관 학술교육원 건축도시연구정보센터 한국연구재단
주제분야 공학 > 건축공학

<초록>
Today, educational facilities are considered to be one of the most important built environment. And the appropriate combinations and applications of technical elements related to green building on the education facilities are emphasized and demanded. These are must be compatible with the occupants' activities and their needs. The objective of this research is to identify and analyze of green building technologies, based on Green Educational Facilities' Case Study in Korea, USA, and Japan. As a result of the comparative analysis of this research, the green technological approaches, problem, and characteristics on educational facilities in different area, climate zone are identified and analyzed by external environment, energy, materials and resources, and indoor environment. It is useful as basic reference for future green educational facilities' planning and design in Korea.
Today, educational facilities are considered to be one of the most important built environment. And the appropriate combinations and applications of technical elements related to green building on the education facilities are emphasized and demanded. These are must be compatible with the occupants' activities and their needs. The objective of this research is to identify and analyze of green building technologies, based on Green Educational Facilities' Case Study in Korea, USA, and Japan. As a result of the comparative analysis of this research, the green technological approaches, problem, and characteristics on educational facilities in different area, climate zone are identified and analyzed by external environment, energy, materials and resources, and indoor environment. It is useful as basic reference for future green educational facilities' planning and design in Korea.
<목차>
Abstract
1. 서론
1.1 연구의 배경 및 목적1)
1.2 연구의 범위 및 방법
2. 친환경 학교건축의 이론적 고찰
2.1 친환경 학교건축의 개념
2.2 관련 선행 연구 고찰
3. 친환경인증제도
3.1 국내 친환경건축물 인증제도 평가요소
3.2 학교시설 친환경건축물 인증심사 기준(개정안)
3.3 미국의 LEED와 일본의 CASBEE 인증제도
4. 학교건축에서의 친환경 기술요소 적용 분석
4.1 외부환경
4.2 에너지
4.3 재료 및 자원
4.4 실내환경
5. 국내외 친환경 기술요소의 적용 비교
5.1 외부환경부분 비교
5.2 에너지부분 비교
5.3 재료 및 자원부분 비교
5.4 실내 환경 부분 비교
6. 결론



참고문헌










저희 (주)한국녹색인증원은 '지속가능한 저탄소 녹색건축인증 기술연구소'의 전문기업으로 설립되어, 빠른 제도 변화와 변모하는 건설환경에 이바지하고자 합니다. (주))한국녹색인증원은 건축, 도시, 생태분야가 녹색건축물에 접목될 수 있도록 적절한 요소분석을 통해 에너지 절감형 건축, 자생적 생태환경, 온열환경, 빛환경의 면밀한 조사와 연구로 고객의 삶의 질 향상 및 더 나아가 인류의 존속성에 그 목적을 두고 있습니다. 한국녹색인증원은 친환경컨설팅 전문업체로 주택성능등급, 그린홈, 에너지소비총량제, 에너지성능지표검토서, 건물에너지효율등급, 장수명주택

댓글

이 블로그의 인기 게시물

해상풍력 발전용량 설계에 관한 연구 : 전남사례를 중심으로

화재의 예방 및 안전관리에 관한 법률 시행규칙[시행 2022. 12. 1.]

사회적 약자를 위한 장애물 없는 생활환경 설계 사례 분석: 서울역 복합환승시설을 중심으로