한국인 더미모델을 이용한 시트진동 시뮬레이션과 실차시험의 비교분석

한국인 더미모델을 이용한 시트진동 시뮬레이션과 실차시험의 비교분석
Comparison of Vehicle Experiment and Computer Simulation of Seat Vibration using Korean Dummy Model
저자 유완석, 김정훈, 박동운, 이순영
학술지정보 한국자동차공학회논문집 KCI KCI Candidate
발행정보 한국자동차공학회 2004년
피인용횟수 1
자료제공처 국회도서관 KISTI 국립중앙도서관 기계·건설공학연구정보센터 한국연구재단

<초록>
This paper compares seat vibrations of a small passenger car and a SUV. The results also include the comparison of the human body accelerations and the ride values, such as the component ride values, and SEAT values of 12 axis accelerations obtained at the human body and seat track. The ride comfort evaluation is usually carried out by experiments of real cars which are expensive and sometimes may contain errors by passenger's postures. Simulations by computer, on the other hand, enable to solve these problems when the accuracy is proven. This paper, thus, also shows the correlation of human body vibration between experiments and computer simulations. For the computer simulation, korean dummy models are developed from the Hybrid Ⅲ models by scaling the body data of Hybrid Ⅲ to those of Korean men and women. From the comparison between the test data and simulation data, a nice correlation in trends was shown.




<목차>
Abstract=145,151,1
1. 서론=145,151,2
2. 승차감 평가 지수=146,152,1
2.1. 인체 측정 진동좌표계=146,152,1
2.2. 인체 감응 특성에 의한 승차감 평가=146,152,2
3. 한국인 인체 모델=148,154,1
3.1. 한국인 인체치수의 통계 자료=148,154,1
3.2. 한국인 인체 모델 구성=148,154,1
3.3. 국제 표준 모델과의 비교=148,154,2
4. 실차시험과 시뮬레이션 비교=149,155,1
4.1. 실험조건 및 장치=149,155,1
4.2. 승차감 지수 분석=149,155,2
4.3. MADYMO 시뮬레이션과 비교=150,156,3
5. 결론=152,158,1
후기=152,158,1
References=152,158,1










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